Dynamiittia käsissäsi - Miksi push viestit on tehokas mutta herkkä ase kommunikointiin

Push viestit on organisaatioille kommunikointikanava, joka oikein käytettynä on kultaakin arvokkaampi. Sisällöllisesti merkityksellinen push viesti on palvelua parhaimmillaan ja ohjaa tehokkaasti kohderyhmää silloin kun se lähetetään mobiilisovelluksen käyttäjälle mieluisalla, hyödyllisellä hetkellä. Eri raportteja katsomalla saamme jonkinlaisen käsityksen siitä, miten ihmiset suhtautuvat push viesteihin. Suuntaa-antavan siksi, että Apple tarjoaa niukasti dataa sovelluskäytöstä, ja Android-puhelimet käyttäytyvät eri tavoin kuin Applen puhelimet. Android hyväksyy push viestit automaattisesti ja ne jäävät näkyviin lukitusnäytölle, kunnes käyttäjä joko sulkee tai avaa ilmoitukset. Applen puhelimissa push viestit poistuvat automaattisesti ja käyttäjän pitää erikseen hyväksyä jokaisen sovelluksen kommunikointi.

Miten laajasti ‘pusheja’ vastaanotetaan? Business of Apps on laatinut tiivistetyn artikkelin (linkki: Push Notifications Statistics 2019 ) eri raporteista, joka kannattaa lukea jos janoaa vielä tarkempaa tietoa. Accengagen ( linkki ) tutkimuksen mukaan 91.1 % Android-käyttäjistä hyväksyy push viestit, kun taas Applen vastaava luku on 43,9 %. Huomioarvoista toki on myös se, että Android-puhelimia on paljon enemmän (88 %) kun vertaa Applen puhelinmäärään (12 %).

Push-Viesti-engage-android-wide.png

Reagointi

Accengagen mukaan euroopassa 11,4 % Android-käyttäjistä ja 5,5 % Apple-käyttäjistä siirtyy sovellukseen push viestin kautta. Otimme vertailuun kaksi sovelluksistamme, FC TPS ja Metsämäki. Vertailukelpoista dataa saamme vasta Android-käyttäjistä, joista 75 % on hyväksynyt push viestit. Reagointi on ihailtavan aktiivista - 20,4% käyttäjistä on painanut push viestiä sen saatuaan.

Localyticsin tilastojen mukaan sovelluksen käyttöaste voi nousta jopa 30 % käyttämällä push viestejä, mutta mikä aktivoi viestin seuraamiseen? Esimerkiksi reagointi “Aurinko paistaa” –viestiin voi jäädä vähäiseksi, mutta “Aurinko paistaa, katso miltä sää näyttää huomenna!” sisältää kehotuksen avata sovellus ja tarkistaa huomisen sää, jota ei paljastettu itse viestissä. Accengagen tutkimuksen mukaan reagointia voi parantaa kymmenin prosentein käyttämällä emojeja, lisäämällä viestin mediaa (kuten kuvan tai videon), räätälöimällä viestin sisältöä ja lähettämällä push viestit käyttäjille sopivaan aikaan (tästä aiheesta lisää CleverTapin ja Accengagen raporteissa).

push viesti ja sovelluksen käyttöaste.jpg

Viestin lähetysajat

Alla oleva kuva, joka pohjautuu Accengagen tilastoihin, havainnollistaa miten käyttäjät reagoivat push viesteihin eri kellonajoin. VWO Engagen raportissa on samoja tuloksia: ihmiset haluavat saada pusheja aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Lounasaika voi myös olla otollinen, koska silloin ihmiset rentoutuvat ja käyttävät puhelintaan enemmän.

kuva: lähetysajat

push viestien vastaanottoajat.png

Viestin sisältö

Viestin sisältö on kaikki kaikessa, mutta tehokkain muoto vaihtelee toimialan mukaan. CleverTap on koostanut muutamien toimialojen viestien ihannepituudet, jotka ovat nähtävissä kuvassa alla. Kehotukset voivat parhaassa tapauksessa lähes kaksinkertaistaa reagoinnin. CleverTapillä on myös tilastoja sanoista, joita kannattaa käyttää ja toisaalta välttää. Suomenkielisessä ympäristössä tuloksia pitää tietysti tulkita ja soveltaa, mutta CleverTapin mukaan kannattaa olla määrätietoinen, synnyttää kiirellisyyden tunnetta ja käyttää sanoja jotka kuvaavat laatua.

 
push viestin ihanneoituudet.png
 

Miksi push viestejä estetään?

Liiallinen push viestien lähettäminen ärsyttää käyttäjiä - kannattaa miettiä tarkkaan lähettääkö enemmän kuin yhden viestin viikossa. VWO Engagen saadun palautteen mukaan kuusi yleisintä ärsykettä push viesteissä ovat: viestit ärsyttävät minua, viestit häiritsevät minua tehdessäni jotain muuta, viestit häiritsevät minua väärään aikaan, viestit eivät ole merkityksellisiä minulle, viestillä ei ole tarkoitusta, viestit ovat persoonattomia.

Engage push viesti tarjonta.jpg
KnoppiTette Niinimäki